آیت الله دکتر احمد بهشتی
عقل و دین
۲۵۸۸-۳۸۱X
2588-431X
7
13
2015
09
23
همرأیی معرفت عقلانی و وحیانی در تبیین رابطهٔ معنا و سبک زندگی
19
40
FA
L محمد علی
اخگر
استادیار گروه معارف دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز.
<br /><strong>محمد علی اخگر</strong><strong>*</strong><br /><span style="font-size: 10px;">مقالهی حاضر با استفاده از آموزههای عقلانی و وحیانی در حیطهی معنای زندگی و سبک زندگی به بررسی رابطهی این دو مسالهی اساسی پرداخته و با نشان دادن همراهی و همرأیی عقل و وحی، به اثبات ارتباط مستحکم بین معنا و سبک زندگی میپردازد. کیفیت این ارتباط از دیدگاه این دو منبع مهم معرفتی به گونهای است که سبک زندگی افراد ریشه در معنای زندگی آنها داشته و در حقیقت حاکی از آن است. این مقاله که به روش توصیفی ـ تحلیلی نگارش یافته است با پرسشگری در خصوص رابطهی معنا و سبک زندگی از دیدگاه این دو منبع، منجر به کشف این یافتهی بنیادین و ضروری میگردد که هر دو منبع معرفت نقطهی آغاز محقق کردن هر نوع سبک زندگی از جمله سبک زندگی اسلامی را محقق کردن معنای زندگی متناسب با آن میدانند.</span><br /> <br /><br /><br />* استادیار گروه معارف، واحد شیراز دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران mohamad.akhgar@gmail.com.
معنای زندگی,سبک زندگی,معرفت عقلانی,معرفت وحیانی,قرآن
https://www.aghlodin.ir/article_38510.html
https://www.aghlodin.ir/article_38510_e45afc3dc24ceeec5d3c404a1882a67f.pdf
آیت الله دکتر احمد بهشتی
عقل و دین
۲۵۸۸-۳۸۱X
2588-431X
7
13
2015
09
23
صلح پایدار از منظر عقل و دین
65
88
FA
محمد صادق
بهشتی
دانشجوی دکتری علوم سیاسی؛ دانشگاه آزاد اسلامی؛ واحد علوم و تحقیقات تهران.
sadegh.beheshti@gmail.com
<br /><strong>محمد صادق بهشتی</strong><strong>*</strong><br /><strong>چکیده</strong><br />اسلام دین صلح است. صلح عادلانه و پایدار، خیر مطلق و جنگ، شر است. صلح ناعادلانه و ناپایدار، خیر نسبی است. از نظر مسیحیت ارتدکس نیز اصالت با صلح است. مبنای صلح پایدار، صلح با خداست. روح ادیان الهی همین است. کسی که با خدای خود آشتی کند، با خویشتن و با کل بشریت و با جهان هستی در صلح مطلق و آشتی همیشگی است و حتی با دشمنان خود نیز سر جنگ ندارد، و میکوشد که در پرتو حکمت و موعظه نیکو و جدال احسن عداوت را به محبت تبدیل کند و زندگی همگان را بر پایه عدل و احسان استوار سازد. در این نوشتار، ملاک ما جنگ افروزیهایی که برخی از دینداران به نام دین مرتکب شدهاند، نیست؛ بلکه ملاک، متون اصلی دینی ـ اعم از قرآن و انجیل ـ و اعتقادات مسلمانان مخلص و مسیحیت ارتدکس است. مقتضای عقلانیت نیز همین است.<br /> <br /><br /><br />* دانشجوی دکتری علوم سیاسی؛ دانشگاه آزاد اسلامی؛ واحد علوم و تحقیقات تهران. sadegh.beheshti@yahoo.com
قرآن,انجیل,وحدت ادیان,اسلام ناب,مسیحیت ارتدکس,صلح پایدار,جنگ,عقلانیت
https://www.aghlodin.ir/article_38512.html
https://www.aghlodin.ir/article_38512_3f5df77c7ea54ad006c44a78c943bb9b.pdf
آیت الله دکتر احمد بهشتی
عقل و دین
۲۵۸۸-۳۸۱X
2588-431X
7
13
2015
09
23
تبیین وجودی و معرفتی قوه خیال در حکمت متعالیه و پیامد دین شناختی آن در مساله ابطال تناسخ ملکی
181
198
FA
سید محمدهاشم
پورمولا
ستادیار دانشگاه شیراز
عبد العلی
شکر
دانشیار دانشگاه شیراز
ashokr@rose.shirazu.ac.ir
<strong style="font-size: 10px;">محمد نجاتی</strong><strong>*</strong><br /><strong>مرتضی صفدری نیاک</strong><strong>**</strong><br /><span style="font-size: 10px;">وجود دغدغه های دین شناختی همواره در حوزه های مختلف تفکر صدرایی قابل رویت است. یکی از وجوه بارز آن را میتوان در ذیل نگرش متفاوت وی به بحث های وجودی و معرفتی قوه خیال مشاهده نمود. در حوزه علم النفس، ملاصدرا با طرح وحدت خیال و حس مشترک، بر خلاف عموم فلاسفه، خیال را دارای سه شاخصه خلاقیت، تجرد مثالی و جامعیت اضداد میداند. از نظر وی در هنگام مرگ نفس به واسطه خلاقیت و جامعیت قوه خیال میتواند خصوصیاتی متناسب با مرتبه جدید را ایجاد و در خود حفظ نماید.</span><br />ملاصدرا با لحاظ عینیت مرگ و اشتداد جوهری، مرگ را مانع استدامه اشتداد نفس نمیداند و معتقد است نفس در مرتبه خیال به جهت وجدان خصایص برزخی و مادی میتواند به حرکت اشتدادی خویش پس از مرگ ادامه دهد و در نتیجه نیازی به تمسک به تناسخ ملکی نخواهد بود.<br /> <br /><br /><br />* عضو هیات علمی گروه فلسفه اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی ـ واحد بندر عباس .email:mnejati1361@yahoo.com<br /><br /><br />** عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی-واحد بندرعباس، email:nyakiamoli@yahoo.com
خیال,حس مشترک,خلاقیت,جامعیت اضداد,تناسخ ملکی
https://www.aghlodin.ir/article_38517.html
https://www.aghlodin.ir/article_38517_f0e188d5091292c398b43d70fffc28e3.pdf
آیت الله دکتر احمد بهشتی
عقل و دین
۲۵۸۸-۳۸۱X
2588-431X
7
13
2015
09
23
قلمرو عقل در تشخیص مصادیق عدالت
89
110
FA
محمد
نجاتی
عضو هیات علمی گروه فلسفه اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی ـ واحد بندر عباس
m.nejati61@yahoo.com
مرتضی
صفدری نیاک
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی-واحد بندرعباس
<strong style="font-size: 10px;">سید محمدهاشم پورمولا</strong><strong>*</strong> <br /><strong>عبد العلی شکر</strong><strong>**</strong> <br /><span style="font-size: 10px;">حسن عدالت و قبح ظلم از احکام عقل عملی است که به دلیل اشتمال بر حفظ نوع و مصالح عامه، از قضایای عقلایی نیز محسوب میشود. بین حکم عقل و حکم شرع ملازمه وجود دارد. معیار قضیه اولی بودن، آن است که با تصور دو طرف قضیه، حکم صادر شود که این مسئله در مورد قضیه مذکور صادق است. در قضایای اولی، بحث از مطابقت با نفس الامر و واقع و یقین مطرح است. اما در قضایای عقلایی و آراء محموده، بحث از تطابق با آراء عقلا مورد نظر است. بنابراین مصادیق عدالت و ظلم باید بر اساس حق، یقین و قطع از طرف عقل تشخیص داده شود. هرگاه عقل با ادراک تام و کامل، مصلحت یا مفسده بدون مزاحم را در تشخیص مصداق عدل و ظلم کشف کرد، نظر او معتبر است.</span> <br /> <br /><br /><br />* ستادیار دانشگاه شیراز (نویسنده مسئول) pourmola@shirazu.ac.ir <br /><br /><br />** دانشیار دانشگاه شیراز ashokr@rose.shirazu.ac.ir
عدالت,ظلم,عقل,عقلا,یقین,مصلحت
https://www.aghlodin.ir/article_38513.html
https://www.aghlodin.ir/article_38513_f78374aadc695dd53b830d83d07bf990.pdf