2024-03-29T17:25:34Z
https://www.aghlodin.ir/?_action=export&rf=summon&issue=3826
عقل و دین
۲۵۸۸-۳۸۱X
۲۵۸۸-۳۸۱X
1395
8
14
رابطه ولایت تکوینی و تشریعی ائمه (ع) از منظر عقل و دین
محسن
ایزدی
ایرج
قبادیان
ولایت تکوینی و تشریعیِ، از سرچشمه ربوبی به عالم انسانی افاضه میشوند. یکی از نتایج ولایت تکوینی، تصرف آدمی در ماسوی به اذن الهی میباشد که از آثار عبودیت و ریاضات شرعیه است. ولایت تشریعی به معنای خاص آن، ویژه خداوند است که با اراده او به پیامبران و پیامبر گرامی اسلام و فرزندان معصوم ایشان اعطا شده است، تا ایشان نیز نسبت به ابلاغ احکام شرعیه و حکومت بر روابط مردم اعمال ولایت نمایند. بر این اساس میتوان گفت که ولایت تشریعی نیز همانند ولایت تکوینی مبین نوعی تفوق است که منشأ آن همان ولایت تکوینی است. در این مقاله به تبیین این دو نوع ولایت و چگونگی ارتباط آن دو خواهیم پرداخت. * استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه قم. ** دانشآموخته کارشناسی ارشد مبانی نظری اسلام (نویسنده مسئول)
ولایت
ولایت تکوینی
ولایت تشریعی
پیامبر
امام
شریعت
2016
03
20
41
64
https://www.aghlodin.ir/article_38511_77513a220c2404c65cf65bdce2b45904.pdf
عقل و دین
۲۵۸۸-۳۸۱X
۲۵۸۸-۳۸۱X
1395
8
14
طب متعالی بر محور عقلانیت و سیره نبوی
احمد
بهشتی
عبدالرضا
مسرور
عبدالرضا مسرور* این نوشتار در پی بیان این حقیقت است که طب و طبابتی که در سیره نبوی مطرح است، طب متعالی است و طبی که از سیره نبوی خارج است، طب متسافل است. طب متعالی بر قوت و قاهریت نفس تکیه دارد و معتقد است که فاعل حقیقی درمان بیماریها و عامل مرگ طبیعی خود نفس است و تا زمانی که نفس به بدن نیاز دارد، در مراقبت و محافظت و تدبیر و تعدیل آن میکوشد و هر گاه از آن بینیاز شود، رهایش میکند و از این جهان رهسپار عالم دیگر میشود. دعا و دوا و صدقه به نفس کمک میکند که بدن را درمان کند و این در صورتی است که ناتوان باشد. * دانشجوی دکتری فلسفه اسلامی؛ دانشگاه آزاد اسلامی؛ واحد علوم و تحقیقات تهران m_mb46@yahoo.com
طب متعالی
طب متسافل
نفس
بدن
تدبیر
بیماری
موت
2016
03
20
141
160
https://www.aghlodin.ir/article_38515_37e14e7052942717731bc54a083f8f4e.pdf
عقل و دین
۲۵۸۸-۳۸۱X
۲۵۸۸-۳۸۱X
1395
8
14
مبانی و مفروضات پژوهش در پدیدههای هستی از دیدگاه قرآن کریم
محمدعلی شکرینیا* محمود نوذری** نوع نگرش و باور افراد نسبت به هستی و طبیعت که محصول مبانی و مفروضات فلسفی مورد قبول آنها میباشد، در انگیزهی مشاهده و بررسی پدیدهها، شکلگیری مسأله در ذهن، شیوهی بررسی مسائل، گزینش ملاکهای ارزیابی، نقد، تفسیر و تدوین نظریهها و بالاخره در کاربرد نظریات علمی نقش تعیین کننده دارد. از این رو مهمترین گام در مطالعه و بررسی پدیدههای طبیعی، اخذ مبانی و مفروضات متقن از منابع موثق و مورد اعتماد است. نارسایی جهانبینیهای بشری و غربی از تأمین چنین بنیادها و مفروضاتی، توجه برخی از اندیشمندان را متوجه مبانی و آموزههای وحیانی، به ویژه قرآن کریم نموده است. بر همین اساس، پژوهش حاضر با واکاوی آیات قرآن کریم و با روش توصیفی، تحلیلی و استنباطی سعی در تعیین و تبیین مبانی و مفروضات مطالعه و پژوهش در طبیعت از دیدگاه این کتاب آسمانی نموده است. نتایج این واکاوی روشن میسازد که از دیدگاه قرآن کریم، طبیعت نظامی هدفمند و مظهر صفات و اسماء خداوند است که تحت تربیت الهی، مسیر مشخصی را میپیماید. خداوند، طبیعت را مادهی اولیهی خلقت آدمی قرار داده و تمام پدیدههای طبیعی را در جهت تعالی و تکامل انسان مسخر نموده است. * دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه shokrinia.ma@gmail.com ** استاد یار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه Mnowzari@rinu.ac.ir
قرآن کریم
مبانی و مفروضات
طبیعت
انسان
تکامل
2016
03
20
111
140
https://www.aghlodin.ir/article_38514_2b3381d0ee264e55179af7dc4589476f.pdf
عقل و دین
۲۵۸۸-۳۸۱X
۲۵۸۸-۳۸۱X
1395
8
14
براهین عقلی ـ نقلی اثبات وجود خداوند در تفسیر قمی
مهدی منفرد* مسأله خداشناسی و اثبات وجود خداوند، از مسائل اصلی دین مبین اسلام است. هر انسانی به اندازه استعداد و تواناییهای ادراکی که دارد، درباره خداوند میاندیشد و با اندیشه و فکرش، ایمانش شکل میگیرد. خداوند در قرآن کریم، پیامبر اسلام و ائمه معصومین^ به شیوههای گوناگون، مسأله خداشناسی و اثبات خداوند را مطرح نمودهاند. علی بن ابراهیم قمی، یکی از مفسرینی است که امامین عسگریین‘و بخشی از دوران غیبت صغری را درک نموده است. او خود موثق بوده و راویانی را که در تفسیرش آورده، موثقاند. وی در تفسیرش (تقسیر القمی) مسأله خداشناسی و اثبات خداوند را با ارائه روایات معصومین^ تبیین نموده است. ما با بررسیهایی که در تفسیر قمی انجام دادیم، سهگونه برهان برای اثبات خداوند یافتیم: برهان نیاز و اضطرار، برهان آفرینش و صنع، برهان شناخت خداوند با خودش. * استادیار دانشگاه قم mmonfared86@Gmail.com
خداشناسی
براهین اثبات خدا
تفسیر قمی
علی بن ابراهیم قمی
2016
03
20
161
180
https://www.aghlodin.ir/article_38516_5ad55caee7974b975578cbda68a028ad.pdf