آیت الله دکتر احمد بهشتیعقل و دین۲۵۸۸-۳۸۱X71320150923The unity of intellectual and intutional knowledge about relation between the mean of life and it's wayهمرأیی معرفت عقلانی و وحیانی در تبیین رابطهٔ معنا و سبک زندگی194038510FAL محمد علی اخگراستادیار گروه معارف دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز.Journal Article20161026 <br /><strong>Mohammad Akhyar</strong><strong>*</strong> <br /> <br />Using the teaching of intllect and revelation, this article examines the relation between meaning of life and life style and showing the being same way and same view of intellect and revelation in this problem, proves the strong relation between meaning and style of life. The quality of this relation is such that the life style of people has roots in their meaning of life and in reality indicates that. This article that has writen in the descriptive-analytic method, with questioning about the relation between meaning and style of life from point of view of this two source, lead to discovering this fundamental and necessary consequence that every two knowledge source believe that the beginning point of existing of every lifestyle including Islamic lifestyle is existing the meaning of life that is suitable with that lifestyle. <br /> <br /><br /><br />* Shiraz Azad university. Mohamad.akhyar@gmail.com <br /><strong>محمد علی اخگر</strong><strong>*</strong><br /><span style="font-size: 10px;">مقالهی حاضر با استفاده از آموزههای عقلانی و وحیانی در حیطهی معنای زندگی و سبک زندگی به بررسی رابطهی این دو مسالهی اساسی پرداخته و با نشان دادن همراهی و همرأیی عقل و وحی، به اثبات ارتباط مستحکم بین معنا و سبک زندگی میپردازد. کیفیت این ارتباط از دیدگاه این دو منبع مهم معرفتی به گونهای است که سبک زندگی افراد ریشه در معنای زندگی آنها داشته و در حقیقت حاکی از آن است. این مقاله که به روش توصیفی ـ تحلیلی نگارش یافته است با پرسشگری در خصوص رابطهی معنا و سبک زندگی از دیدگاه این دو منبع، منجر به کشف این یافتهی بنیادین و ضروری میگردد که هر دو منبع معرفت نقطهی آغاز محقق کردن هر نوع سبک زندگی از جمله سبک زندگی اسلامی را محقق کردن معنای زندگی متناسب با آن میدانند.</span><br /> <br /><br /><br />* استادیار گروه معارف، واحد شیراز دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران mohamad.akhgar@gmail.com.آیت الله دکتر احمد بهشتیعقل و دین۲۵۸۸-۳۸۱X71320150923Lasting peace from the perspective of reason and religionصلح پایدار از منظر عقل و دین658838512FAمحمد صادق بهشتیدانشجوی دکتری علوم سیاسی؛ دانشگاه آزاد اسلامی؛ واحد علوم و تحقیقات تهران.Journal Article20161026<strong> </strong><br /><strong>Mohammad Sadegh Beheshti</strong><strong>*</strong><br />Islam is the religion of peace. Just and sustainable peace is regarded as the absolute goodness, and war as the evil. Unjust and unsustainable peace is considered as relative goodness. Orthodox Christianity has assigned a priority to peace, too. Making peace with God is the basis of sustainable peace, and this is the spirit of divine religions. When a person makes peace with his God, he is in true lasting peace with himself, the whole of mankind, and the universe. He even avoids bitter conflict with his enemies, and tries to turn hostility into tenderness in the light of wisdom, pleasant preaching, and disputation in the best manner. He also tries to establish human’s life on the basis of justice and beneficence. In this paper, our criterion is not wars that some religious people have waged in the name of religion, but is original religious texts – including Quran and Bible – and beliefs of sincere Muslims and orthodox Christianity, which are the requisite for rationality.<br /> <br /><br clear="all" /><br /><br />* Ph.D student of political sciences, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran. sadegh.beheshti@yahoo.com <br /><strong>محمد صادق بهشتی</strong><strong>*</strong><br /><strong>چکیده</strong><br />اسلام دین صلح است. صلح عادلانه و پایدار، خیر مطلق و جنگ، شر است. صلح ناعادلانه و ناپایدار، خیر نسبی است. از نظر مسیحیت ارتدکس نیز اصالت با صلح است. مبنای صلح پایدار، صلح با خداست. روح ادیان الهی همین است. کسی که با خدای خود آشتی کند، با خویشتن و با کل بشریت و با جهان هستی در صلح مطلق و آشتی همیشگی است و حتی با دشمنان خود نیز سر جنگ ندارد، و میکوشد که در پرتو حکمت و موعظه نیکو و جدال احسن عداوت را به محبت تبدیل کند و زندگی همگان را بر پایه عدل و احسان استوار سازد. در این نوشتار، ملاک ما جنگ افروزیهایی که برخی از دینداران به نام دین مرتکب شدهاند، نیست؛ بلکه ملاک، متون اصلی دینی ـ اعم از قرآن و انجیل ـ و اعتقادات مسلمانان مخلص و مسیحیت ارتدکس است. مقتضای عقلانیت نیز همین است.<br /> <br /><br /><br />* دانشجوی دکتری علوم سیاسی؛ دانشگاه آزاد اسلامی؛ واحد علوم و تحقیقات تهران. sadegh.beheshti@yahoo.comآیت الله دکتر احمد بهشتیعقل و دین۲۵۸۸-۳۸۱X71320150923Ontological and epistemological explanation of imagination in Hekmate motaliehتبیین وجودی و معرفتی قوه خیال در حکمت متعالیه و پیامد دین شناختی آن در مساله ابطال تناسخ ملکی18119838517FAسید محمدهاشم پورمولاستادیار دانشگاه شیرازعبد العلی شکردانشیار دانشگاه شیرازJournal Article20161026<strong>Mohammad nejati</strong><strong>*</strong> <br /><strong>Morteda safdari niak</strong><strong>**</strong> <br /><em> </em> <br />The existence of theological concerns in sadra"s various spheres of thought is visible always. It can be seen following his different approaches to the discussion of ontological and epistemological imagination. Mulla Sadra knows Imagination has three characteristic creativity, abstraction and universality of opposites, unlike all philosophers with the unity of imagination and common sense in psychology. According to him, at death, the soul through creativity and universality of imagination can create properties According to new level and maintain in herself. Mulla Sadra does not know death preventing of soul's intensity with consideration unity of death and essential intensity and believes that soul in level of imagination can continue to her self-intensity movement, Because of the physical and Purgatorial characteristics and then not been need to the lap of physical reincarnation. <br /><strong>Key words:</strong> <br /><br clear="all" /><br /><br /> *Azad university of bandarabbas email: mnejati1361@yahoo.com <br /><br /><br /> ** Azad university of bandarabbas email:nyakiamoli@yahoo.com<strong style="font-size: 10px;">محمد نجاتی</strong><strong>*</strong><br /><strong>مرتضی صفدری نیاک</strong><strong>**</strong><br /><span style="font-size: 10px;">وجود دغدغه های دین شناختی همواره در حوزه های مختلف تفکر صدرایی قابل رویت است. یکی از وجوه بارز آن را میتوان در ذیل نگرش متفاوت وی به بحث های وجودی و معرفتی قوه خیال مشاهده نمود. در حوزه علم النفس، ملاصدرا با طرح وحدت خیال و حس مشترک، بر خلاف عموم فلاسفه، خیال را دارای سه شاخصه خلاقیت، تجرد مثالی و جامعیت اضداد میداند. از نظر وی در هنگام مرگ نفس به واسطه خلاقیت و جامعیت قوه خیال میتواند خصوصیاتی متناسب با مرتبه جدید را ایجاد و در خود حفظ نماید.</span><br />ملاصدرا با لحاظ عینیت مرگ و اشتداد جوهری، مرگ را مانع استدامه اشتداد نفس نمیداند و معتقد است نفس در مرتبه خیال به جهت وجدان خصایص برزخی و مادی میتواند به حرکت اشتدادی خویش پس از مرگ ادامه دهد و در نتیجه نیازی به تمسک به تناسخ ملکی نخواهد بود.<br /> <br /><br /><br />* عضو هیات علمی گروه فلسفه اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی ـ واحد بندر عباس .email:mnejati1361@yahoo.com<br /><br /><br />** عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی-واحد بندرعباس، email:nyakiamoli@yahoo.comآیت الله دکتر احمد بهشتیعقل و دین۲۵۸۸-۳۸۱X71320150923Realm of reason in discernment of justice instancesقلمرو عقل در تشخیص مصادیق عدالت8911038513FAمحمد نجاتیعضو هیات علمی گروه فلسفه اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی ـ واحد بندر عباسمرتضی صفدری نیاکعضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی-واحد بندرعباسJournal Article20161026<strong>Seyed Mohammad Hashem Pourmola</strong><strong>*</strong> <br /><strong>Abdolali Shokr</strong><strong>**</strong> <br />Goodness of justice and badness of evil are from injunctions of the practical reason that because of preserving human and public interests are also from rational propositions. There is inherence between injunction of reason and decree of the Law. The criterion of primal proposition is that with imagine two sides of proposition, the injunction is issued, that in the former case, the issue is true. In the primal propositions, is argued about correspondence with actuality, reality and assurance; But in rational propositions and laudable opinions, correspondence with views of the wise is a foremost problem. Thus instances of justice and injustice must be detected on the basis of truth and certainty. Whenever reason discovers interests or corruption without bothering in distinguish instance of justice and evil by a total and complete perception, his view will be valid. <br /> <br /><br /><br />* Shiraz University, Shiraz, Iran pourmola@shirazu.ac.ir. <br /><br /><br />** Shiraz University, Shiraz, Iran ashokr@rose.shirazu.ac.ir.<strong style="font-size: 10px;">سید محمدهاشم پورمولا</strong><strong>*</strong> <br /><strong>عبد العلی شکر</strong><strong>**</strong> <br /><span style="font-size: 10px;">حسن عدالت و قبح ظلم از احکام عقل عملی است که به دلیل اشتمال بر حفظ نوع و مصالح عامه، از قضایای عقلایی نیز محسوب میشود. بین حکم عقل و حکم شرع ملازمه وجود دارد. معیار قضیه اولی بودن، آن است که با تصور دو طرف قضیه، حکم صادر شود که این مسئله در مورد قضیه مذکور صادق است. در قضایای اولی، بحث از مطابقت با نفس الامر و واقع و یقین مطرح است. اما در قضایای عقلایی و آراء محموده، بحث از تطابق با آراء عقلا مورد نظر است. بنابراین مصادیق عدالت و ظلم باید بر اساس حق، یقین و قطع از طرف عقل تشخیص داده شود. هرگاه عقل با ادراک تام و کامل، مصلحت یا مفسده بدون مزاحم را در تشخیص مصداق عدل و ظلم کشف کرد، نظر او معتبر است.</span> <br /> <br /><br /><br />* ستادیار دانشگاه شیراز (نویسنده مسئول) pourmola@shirazu.ac.ir <br /><br /><br />** دانشیار دانشگاه شیراز ashokr@rose.shirazu.ac.ir