آیت الله دکتر احمد بهشتیعقل و دین۲۵۸۸-۳۸۱X81420160320The relation between genetic and religious guardianship of imams From view point of reason and religiousرابطه ولایت تکوینی و تشریعی ائمه (ع) از منظر عقل و دین416438511FAمحسن ایزدیاستادیار دانشگاه قمایرج قبادیاندانشآموخته کارشناسی ارشد مبانی نظری اسلامJournal Article20161026 <strong>Mohsen Izadi</strong><strong>*</strong> <br /><strong>Iraj ghobadian</strong><strong>**</strong> <br />Both genetic and religious guardianship are invested by divine source. One of the result of genetic guardianship is impressing on creature by gods' permission which is product of worship and religious mortification. Religious guardianship in it's special mean exclusively is duo to god who has invested to all prophets including Islam prophet and his infallible offspring so they announce religious laws and administrate the society. Therefor religious guardianship like genetic one is a kind of superiority that it's generation is genetic guardianship. we will study these two guardianship and their relation in this article. <br /><strong>Keywords:</strong> guardianship, genetic guardianship, religious guardianship, prophet, imam, religion <br /> <br /><br clear="all" /> <br /> <br />* Qom university . <br /> <br /> <br />** M.A theology Iraj.ghobadian@yahoo.com<br />ولایت تکوینی و تشریعیِ، از سرچشمه ربوبی به عالم انسانی افاضه میشوند. یکی از نتایج ولایت تکوینی، تصرف آدمی در ماسوی به اذن الهی میباشد که از آثار عبودیت و ریاضات شرعیه است. ولایت تشریعی به معنای خاص آن، ویژه خداوند است که با اراده او به پیامبران و پیامبر گرامی اسلام و فرزندان معصوم ایشان اعطا شده است، تا ایشان نیز نسبت به ابلاغ احکام شرعیه و حکومت بر روابط مردم اعمال ولایت نمایند. بر این اساس میتوان گفت که ولایت تشریعی نیز همانند ولایت تکوینی مبین نوعی تفوق است که منشأ آن همان ولایت تکوینی است. در این مقاله به تبیین این دو نوع ولایت و چگونگی ارتباط آن دو خواهیم پرداخت. <br /> <br /> <br /> <br />* استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه قم. <br /> <br /> <br />** دانشآموخته کارشناسی ارشد مبانی نظری اسلام (نویسنده مسئول)آیت الله دکتر احمد بهشتیعقل و دین۲۵۸۸-۳۸۱X81420160320Supreme Medicine based on Rationality and Seerahطب متعالی بر محور عقلانیت و سیره نبوی14116038515FAاحمد بهشتی* استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهرانعبدالرضا مسروردانشجوی دکتری فلسفه اسلامی؛ دانشگاه آزاد اسلامی؛ واحد علوم و تحقیقات تهرانJournal Article20161026 <br /><strong>Abdorreza Masrour</strong><strong>*</strong> <br />The purpose of this study is to explain the reality that the medicine is supreme, only if it is proposed in the Seerah, otherwise, it is deficient. The supreme medicine emphasizes the strength of the soul self and explains that the real subject for curing the illnesses and reason for natural death is the human soul self. As long as the soul self needs the body, the soul self does its best to protect and moderate it with great tact and whenever the soul self does not need the body, it abandons the body and moves to the other world. Moreover, prayer and charity helps the soul self to cure the illness only if the person is weak. <br /><br clear="all" /> <br /> <br />* Ph.D student of Islamic philosophy, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran. m_mb46@yahoo.com<strong style="font-size: 10px;">عبدالرضا مسرور</strong><strong>*</strong><br /> <span style="font-size: 10px;">این نوشتار در پی بیان این حقیقت است که طب و طبابتی که در سیره نبوی مطرح است، طب متعالی است و طبی که از سیره نبوی خارج است، طب متسافل است. طب متعالی بر قوت و قاهریت نفس تکیه دارد و معتقد است که فاعل حقیقی </span><span style="font-size: 10px;">درمان بیماریها و عامل مرگ طبیعی خود نفس است و تا زمانی که نفس به بدن </span><span style="font-size: 10px;">نیاز دارد، در مراقبت و محافظت و تدبیر و تعدیل آن میکوشد و هر گاه از آن </span><span style="font-size: 10px;">بینیاز شود، رهایش میکند و از این جهان رهسپار عالم دیگر میشود. دعا و دوا و صدقه به نفس کمک میکند که بدن را درمان کند و این در صورتی است که ناتوان باشد.</span><br /> <br /> <br /> <br /> * دانشجوی دکتری فلسفه اسلامی؛ دانشگاه آزاد اسلامی؛ واحد علوم و تحقیقات تهران m_mb46@yahoo.comآیت الله دکتر احمد بهشتیعقل و دین۲۵۸۸-۳۸۱X81420160320Essential foundations and assumptions in study of the natural phenomena from view of Quranمبانی و مفروضات پژوهش در پدیدههای هستی از دیدگاه قرآن کریم11114038514FAJournal Article20161026<strong> </strong><strong>Mohammad Ali Shokrinia</strong><strong><strong>[1]</strong></strong><strong>*</strong> <br /><strong>Mahmood Nowzari</strong><strong>**</strong> <br />The people`s attitudes and their believes to the Universe and the Nature that has been formed by their acceptable philosophical assumptions, has an effective role in their motivation of observed phenomena, the formation of the problem in mind, consider the issues, selection criteria to evaluation, interpretation, developed of theories and finally in the application of them. Therefore, reception the certain assumptions by reliable sources is the most important stage in the study of natural phenomena. Failure humans and Western views to produce such foundations and assumptions, has caused some philosophers have paid attention to the bases and leanings of Divine revelations, especially Quran. Accordingly, the present study with a descriptive - analytical method and exploring the verses of Quran, is trying to determine and explain the foundations the assumptions in study of Nature from the view of Quran. The results of this study clear that nature is an organization with the aims and appearing the attributes and names of God. Nature is going through certain path under the divine education. The God has been put up as a substance in creation of humans and all natural phenomena has captured in direction the elevation and development of humans. <br /> <br /> <br /> <br />* Ph.D student of philosophy of Islamic education and training, Hawza and University Institute, Tehran, Iran shokrinia.ma@gmail.com <br /> <br /> <br />** Assistan professor of Hawza and university mnowzari@rihu.at.ir <strong style="font-size: 10px;">محمدعلی شکرینیا</strong><strong>*</strong><br /> <strong>محمود نوذری</strong><strong>**</strong><br /> <span style="font-size: 10px;">نوع نگرش و باور افراد نسبت به هستی و طبیعت که محصول مبانی و مفروضات فلسفی مورد قبول آنها میباشد، در انگیزهی مشاهده و بررسی پدیدهها، شکلگیری مسأله در ذهن، شیوهی بررسی مسائل، گزینش ملاکهای ارزیابی، نقد، تفسیر و تدوین نظریهها و بالاخره در کاربرد نظریات علمی نقش تعیین کننده دارد. از این رو مهمترین گام در مطالعه و بررسی پدیدههای طبیعی، اخذ مبانی و مفروضات متقن از منابع موثق و مورد اعتماد است. نارسایی جهانبینیهای بشری و غربی از تأمین چنین بنیادها و مفروضاتی، توجه برخی از اندیشمندان را متوجه مبانی و آموزههای وحیانی، به ویژه قرآن کریم نموده است. بر همین اساس، پژوهش حاضر با واکاوی آیات قرآن کریم و با روش توصیفی، تحلیلی و استنباطی سعی در تعیین و تبیین مبانی و مفروضات مطالعه و پژوهش در طبیعت از دیدگاه این کتاب آسمانی نموده است. نتایج این واکاوی روشن میسازد که از دیدگاه قرآن کریم، طبیعت نظامی هدفمند و مظهر صفات و اسماء خداوند است که تحت تربیت الهی، مسیر مشخصی را میپیماید. خداوند، طبیعت را مادهی اولیهی خلقت آدمی قرار داده و تمام پدیدههای طبیعی را در جهت تعالی و تکامل انسان مسخر نموده است.</span><br /> <br /> <br /> <br /> * دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه shokrinia.ma@gmail.com<br /> <br /> <br /> ** استاد یار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه Mnowzari@rinu.ac.irآیت الله دکتر احمد بهشتیعقل و دین۲۵۸۸-۳۸۱X81420160320The Rational-traditional reasons of God's demonstration in Tafsire qomiبراهین عقلی ـ نقلی اثبات وجود خداوند در تفسیر قمی16118038516FAJournal Article20161026 <br /> <br /> <br /> <br />Mahdi monfared* <br /> The Theology and the existence of God, Islam is a matters of principles. Every man who has as much talent and abilities of perception, thinking and thought and thought about God, his faith is constructed. <br />Ali Ibn Ibrahim Qomi, one of the commentators is that Amamyn Skryyn (peace be upon the two) a partly from the absence of short duration is understood. He was reliable narrators in his interpretation (interpretation Qomi) has been reliable. In his interpretation, the theology and traditions by providing infallible proof of God (peace be upon them) explained. <br />We've done studies that interpret Qomi, three species we found proof of the existence of God: <br />The Proof of need and emergency, The Creation and Production of proof, the proof of the knowledge of God with God. <br /> <br /> <br /> <br />* Qom university. mmonfared 86@gmail.com.<span style="font-size: 10px;"> </span><strong>مهدی منفرد</strong><strong>*</strong><br /> <span style="font-size: 10px;">مسأله خداشناسی و اثبات وجود خداوند، از مسائل اصلی دین مبین اسلام است. هر انسانی به اندازه استعداد و تواناییهای ادراکی که دارد، درباره خداوند میاندیشد و با اندیشه و فکرش، ایمانش شکل میگیرد. خداوند در قرآن کریم، پیامبر اسلام و ائمه معصومین^ به شیوههای گوناگون، مسأله خداشناسی و اثبات خداوند را مطرح نمودهاند. علی بن ابراهیم قمی، یکی از مفسرینی است که امامین عسگریین‘و بخشی از دوران غیبت صغری را درک نموده است. او خود موثق بوده و راویانی را که در تفسیرش آورده، موثقاند. وی در تفسیرش (تقسیر القمی) مسأله خداشناسی و اثبات خداوند را با ارائه روایات معصومین^ تبیین نموده است. ما با بررسیهایی که در تفسیر قمی انجام دادیم، سهگونه برهان برای اثبات خداوند یافتیم: برهان نیاز و اضطرار، برهان آفرینش و صنع، برهان شناخت خداوند با خودش.</span><br /> <br /> <br /> <br /> * استادیار دانشگاه قم mmonfared86@Gmail.com